Keen Carp Deutschland Keen Carp Nederland Keen Carp Österreich Keen Carp Magyarország Keen Carp Italia
Over Keen Carp

Najaar sessie 2015

2015-12-21,

Het plan van aanpak was gemaakt door ons, als de bus is geladen gaan we rijden. Tjonge wat je niet allemaal meesleept…..voor de gewilde karper. Je moet overal op voorbereid zijn. De reis verloopt voorspoedig en als we in de middag aankomen , schijnt het zonnetje. Er staat een lichte noordoosten wind over het water. Eerdere berichten melden dat er de afgelopen weken slechte vangsten zijn gemeld door de eigenaar. En dat er een explosieve wiergroei is ontstaan het afgelopen jaar.

Een veel lagere waterstand blijkt op waarheid te berusten. We staan voor een extra uitdaging, na overleg houden we ons aan het plan.

Het plan is om diverse strategieën toe te passen , dit zal de kansen vergroten. Hub Andre, Pascal en ik , we weten precies wat ons te doen staat de komende twee dagen. Tussen het wier wordt een plek van twee bij twee meter vrij geharkt op een diepte van 1,80m , deze wordt verspreid aangevoerd met een kleine diameter. Op het midden van het water wordt naar een harde grindbedding gezocht , waar ooit een kleine beek liep. Deze vinden we door middel van een peilstok en plaatsen twee markers, hier tussen zit een afstand van ruim 100 meter. Hier wordt een kleine diameter boilies als aas op compacte plekken aangevoerd. Van 150gram. Op deze manier hopen we dat de karper actief naar aas gaat zoeken. Rechts van onze stek is een grote kom, deze gaan we aanvoeren met de voerboot omdat we de stek zo min mogelijk willen verstoren. Hier hebben we gekozen voor selectief aas met een diameter van 24mm.

Dit herhalen we elke dag met 400gram aas, van 24mm.

Hub en Andre hebben inmiddels hun stekken verkent en de harde plateaus aangevoerd met 5kg aas. De boskant is met kleine diameter boilies ,compact aangevoerd .

Alle stekken worden twee dagen lang voorzien van aas, maar niet bevist! Tja ik hoor jullie al denken een week de tijd om te vissen op je vakantie en dan de eerste twee dagen niet vissen…Ik heb het al eens eerder met succes toegepast. In de tweede nacht hoor ik een aantal keren vis springen op een van de stekken. Verder zien we overdag weinig actie van springende vis. Andre stuurt ons ook het bericht dat hij vis ziet springen boven het aangevoerde plateau.

De derde dag in de avond hangt er een spannende sfeer als we onze hengels gaan uitvaren met de boot en voerboot. We zijn super gefocust op onze rigmontages en het voorzichtig neerleggen van het aas op de stekken. Het moet allemaal perfect liggen en niets mag aan het toeval worden overgelaten.

In de nacht krijg ik een aantal voorzichtige piepjes op mijn receiver, bij de derde piep sta ik al naast mijn hengel. Ik zie dat de swinger voorzichtig na boven getrokken wordt, tot tegen mijn hengel. De hengeltop trekt langzaam krom richting de stek waar ik lig ..en de top blijft zo staan…verder gebeurd er niks. Snel pak ik mijn hengel op en sla aan, ik voel een logge weerstand en spring in de boot. Heel langzaam komt er een log gewicht dichterbij, na 25 minuten zie ik een schim langs de boot in het schemer van de maan. Ze ligt klaar om geschept te worden.

De eerste vis brengt 22,1 kg op de weegschaal.

De hengel wordt opnieuw uitgevaren met 400 gram selectief aas…. nu is het Pascal zijn beurt. Het blijft echter stil de rest van de nacht en in de ochtend gaan de hengels eruit. We voeren aas voor de komende avond en nacht en lopen naar de stekken van Hub en Andre voor een praatje en een bakje koffie.....

Andre en Hub aan het woord,

Na een nacht zonder aanbeet, maar wel met wat piepjes, hebben we de onderlijnen aangepast naar 5 cm lengte, en het bleek succes te hebben. Na een aantal uren krijg ik een volle fluiter, een spiegel van 14 kg van het oude bestand.

Oud bestand, volgens een lokale visser.

Nu is het Hub zijn beurt als plotseling, uit het niets een pieptoon van de optonic...gevolgd door een snoeiharde run volgt. Hub rent naar de hengel en slaat aan en meteen komt er een steur uit het water. Zoals bekend mag je ze niet scheppen vanwege de kwetsbare rug van deze vis, ik ga met de weegzak in het water klaar staan zodat we de steur veilig kunnen landen. Yes ..hoor ik Hub zeggen, helemaal blij met zijn steur die hij zo graag wilde vangen.

In de avond varen we opnieuw de hengel uit en voeren in een keer compact een aantal kilo,s klein aas boven op de rig. Het blijft rustig tot vroeg in de ochtend als het Andre zijn beurt is…..

Tegen 05.00 uur schreeuwt de optonic het uit,een volle run ..Hub en ik sprinten naar de hengel en met zijn tweeën direct de boot in. Ik voelde meteen dat het om een goeie vis zou gaan, zo sterk..maar weer vol het wier in. Boven de vis aangekomen, krijg ik met veel moeite de vis naar de oppervlakte. Met een schep poging heeft Hub hem al in het net en aan de kant aangekomen moest ik de vis op de mat tillen en dacht, een kilootje of 19 geef ik haar wel. Snel de weegschaal erbij…. deze geeft 23,2 kg aan. Daar had ik me even op verkeken, wat een plaatje van een karper. Hub en ik waren het eens over de verandering van tactiek in de aasaanbieding, en aanvoeren.

Het werkte in ieder geval..bij deze vis

Inmiddels was het in de namiddag toen Pascal en ik terug liepen naar onze stek. Als alle hengels voorzien zijn van aas hebben we ze snel op de aangevoerde plekken liggen, met voerboot. Laat de karper maar komen…. Later, kort na middernacht piep..piep. We staan direct bij de hengels en samen zien we een gelijkenis van de aanbeet van de vorige nacht, de top trekt krom en blijft in deze stand onder spanning staan. Pascal bedenkt zich dan ook niet en grijpt de hengel en slaat aan “ hangen”zegt hij en springt in de boot. Hij verdwijnt in het donker en 20 minuten later zie ik af en toe een lamp en hoor ik wat plonsen van een karper rondom de boot. Nadat er nog eens 10 minuten zijn verstreken zie ik langzaam een lamp naderen, dichter bij de kant aangekomen zegt hij..”het is mooie spiegel”waarop ik antwoord…”klasse gedaan maat” . We besluiten om de vis even te bewaren omdat de zon binnen een half uur op komt, en zakken haar af. We zetten alles klaar voor de foto,s.

We tillen de vis uit het water en leggen haar op de mat. We ritsen de weegzak open en zien zeker 200 gram voer in de zak liggen die de karper zojuist heeft achter gelaten. Een betere bevestiging kan je niet krijgen..en we leggen 20,5 kg spiegelkarper op de weegschaal vast. In prachtige herfst kleuren…

Op de middag gaan we een aantal rigs aanpassen door ze korter te maken in combinatie met een withy pool rig, die met een swivel direct in het lood gedrukt wordt. Nu zijn we van mening dat dit een run moet veroorzaken in plaatst van zulke voorzichtige aanbeten. Nu is het moment aangebroken om op de lange voerstrook van 100 meter te gaan vissen, dit doen we met twee hengels. De eerste ochtend dat we erop vissen krijg ik al gelijk een volle fluiter, deze komt los. Daarna volgen nog drie dagen en vangen we verschillende vissen tussen de 20 en 30 p stuk voor stuk plaatjes. Echter geen zware karpers, of ze deze strook juist vermijden met het attractievere kleinere aas.

We denken wel achteraf. Het was een moeizame week om aanbeten te forceren, maar evenzo leerzaam…En uiteindelijk is het ons toch gelukt om een aantal zeer fraai getekende vissen te vangen. Wat vooral opviel was de constante aanpassing van tactiek en presentatie. Soms op korte termijn en soms moet je langer geduld hebben voordat ze het aas vinden.

Bedankt voor het lezen en tot het volgende avontuur,